19 oktober 2007

Disciplinnämnden ute och cyklar

Aik och Hammarby får böta för att publiken kastat in bananer vid Djurgårdens mål innan match. Varför kastar supportrar in bananer på en fotbollsplan frågar du? Jo, därfär att motståndarlagen vill få Djurgårdsspelarna i mental obalans genom att insinuera att de är apor. Djur-gården -> apor. Ni hänger med. Primitivt och ganska kul. Nu råkar Djurgården ha en färgad målvakt. Associationen färgad -> apa ligger obehagligt nära till hands. Primitivt och inte alls roligt. Men Aik:s, Hammarbys och Djurgårdens supportrar och spelare vet att det är den förra associationen som gäller. Varför kastade annars ingen bananer på Hammarbys målvakt Richard Kingson i våras? Varför protesterar annars ingen av de färgade spelarna i Aik, Hammarby eller Djurgården? Varför protesterar annars ingen av vitingarna [får jag skriva för jag är viting själv] i Aik, Hammarby eller Djurgården?

Nu är det visserligen så att regelverket säger att publiken inte alls får slänga in saker på fotbollsplaner. Det är klart att regelverket ska följas. Men att lägga på löken "diskriminerande" på den laxen är bara fånigt. Fånigheter från de som bestämmer i fotbollen är tyvärr ingenting nytt: Böter för armband med texten "Jesus" eller "John 3:16", uppmuntran till Aftonbladetarmband. Ja, jösses.

Nu undrar jag bara en sak. Heter den där skridskobanan i Solna "Gamla Swedbankarenan" eller "Föreningssparbanksarenan" eller någonting annat? Min röst går till "Första Sparbanksarenan".

1 kommentar:

Kafferepubliken sa...

Jag såg en insändare i DN för ganska länge sedan som handlade om det här med bananer. Det var en Hammarbysupporter som skrev att det skulle vara rasistiskt att *inte* kasta in bananer vid Djurgårdens mål. Att bryta traditionen bara för att målvakten är svart vore att göra sig skyldig till just associationen banan-svart...

Det påminner mig om att jag själv länge hävdade att det visst kunde heta "negerboll" om det goda lilla bakverket. "Neger" betyder svart och har ingenting med någon hudfärg att göra. Att sluta kalla det "negerboll" vore att vara rasist. Men jag kom på mig själv med att tveka att säga "negerboll" när det var en svart person som jobbade bakom disken, så jag har bytt till "chokladboll" nu...