28 maj 2008

Min klimatlösning, kom ihåg det

Tankesmedjan, eller idéverkstaden som vi miljöpartister säger, Fores är född. Idag invigde de sina lokaler på Bellmansgatan i Stockholm. Peter Örn var där, Jenny Sonesson var där, Rachel Molin var där och så vidare (jag var där). Plenty med folk. Ungefär 18 grader varmare i lokalen än utanför. Poängen med det här inlägget är att Fores efterlyste klimattips och jag gav Martin Ådahl mitt (utan tävlan). Han kommer att använda det och jag vill att du ska veta att det kommer från mig. Jag har inte hört det från en kompis, en polare, en kursare och så vidare. Det kommer från mig. Och som sagt, han kommer att använda det, sådana som Martin Ådahl stjäl med stolthet och gör det bra.

Världen ska räddas av böcker. På något sätt måste världen övertygas (tvång, ekonomiska styrmedel eller whatever) om att alla ytterväggar och ett gäng innerväggar ska täckas av bokhyllor. Bokhyllor av trä fulla av böcker. Det binder kol. Trä är kol. Papper är kol. Stora mängder träbokhyllor och böcker binder med andra ord stora mängder kol. Det är bra. Bra, men bara början. Bonuseffekten heter isolering. 15 - 30 cm (enkla eller dubbla lager) papper, tätt packat, är en ruskigt bra isolering. Med ruskigt bra isolering behöver man inte samma mängder uppvärmning. Man kan dra ned elementen ett snäpp utan att behöva ha på sig en estnisk sticketröja inomhus i september. Och där är lösningen.

Sedan måste vi sluta med bensin, diesel, odling på sjöbottnar, överdriven köttkonsumtion, soptunnor fulla av mat, hajfenssoppa, flygresor stup i kvarten och en massa annat i vilket fall. Men det där visste ni redan.

Inga kommentarer: