04 november 2008

Konsums tropiska räkor

Konsum säljer ekologiska tropiska räkor, tycker de själva. Andra håller inte med om det ekologiska. Konsum säljer också färdig sushi från Mo Catering, företaget som under en period i våras inte fick sälja någonting till just Konsum på grund av påstådda vidriga arbetsförhållanden. I den färdiga sushin ingår tropiska räkor. Jag är beredd att sätta mer pengar på att det inte är "ekologiska" räkor än jag är beredd att sätta på en Obamaseger inatt. Jag har ställt frågan till Konsum. Antagligen gör de som vanligt och låter bli att svara på obekväma frågor eller så får jag ett standardiserat svar om att Konsums tropiska räkor är ekologiska. Jag har bemödat mig om att skriva enkelt. Väntar med spänning på svar.

Uppdatering: Coop hävdar att även deras underleverantörsräkor är certifierat mycket bättre än de genomusla tropiska räkor vi möter på andra ställen. Bra där i det dåliga.

Inga kommentarer: