18 januari 2007

Framtiden är här och den är konstig



I tidernas begynnelse när jag började få skäggväxt fick jag ett tiopack engångsrakhyvlar. Det var de sista engångsrakhyvlar jag använde. För 1990 kom Gillette Sensor, kvantsprånget som revolutionerade rakningen. Galet mycket bättre än allt annat. 1992 svarade Wilkinson Sword med Protector, en rakhyvel med tunna ståltrådar som skyddade från skärsår. Skojigt men Sensor sparkade fortfarande stjärt. 1995 stod Gillette för ett pyttesteg i utvecklingen, Sensor Excel hade mikrolameller. Skojigt men någon skillnad märkte jag inte. Jo, rakbladen var lite dyrare. Samma år kom Wilkinson Sword FX Performer. Den hade böjbara blad. Betydligt roligare än mikrolameller.

1998 var det åter dags för en krock. Wilkinson Sword lanserade Protector 3D, den första rakhyveln med "tredimensionell rörelsefunktion". Stora ord för något som såg ut som en misslyckad prototyp på vägen till Gillettes Mach3. Den sistnämnda hade ett fånigt namn, obehaglig reklam men tre blad! Men oj så läskigt den kändes. Jag fortsatte med FX och Sensor om varandra. FX fick ett litet övertag när Wilkinson började använda ett slitstarkt speciallager. Samma hyvel men bladen höll längre. När de också följde upp med Xtreme 3, med tre blad såklart, var det hej och goodbye till Sensorn.


2003 sprang WS ifrån Gillette med Quattro. Världens första rakhyvel med fyra blad. Vid det här laget måste det ha snurrat duktigt bakom pannbenet på Gillettes chefer och utvecklare. Deras motdrag blev att trycka in batterier i Mach3:n och kalla den M3 Power. En hybrid? Allvarligt talat, det är inte ok, det är inte kosher. Jag har inte och jag kommer inte att testa den. Det fanns andra som också förstod hur illa ute de var, satirsiten
the Onion hånade Gillette med galna drömmar om rakhyvlar med fem blad och två slemband. Ha, ha, ha, jävligt kul tänkte jag. Sedan kom älskade flickvännen hem med Quattro Titanum från London. Mmm, Quattro Titanium, fyra blad, fyra sjukt slitstarka blad och så ser den ut som ett rymdskepp. Och den är min, bara min.

Men nu är den alltså här. Gillette har svarat och på Vivo Skanstull kan man köpa Fusion för 129 kronor (röda prislappar). Fusion har fem blad och två slemband. Det var visst inte bara jag som läste the Onion. Men det var visst några på Procter & Gamble, Gillettes ägare, som inte förstod ironin. Så vad händer nu? Ska jag som enveten rakhyvelsjunkie köpa den orangea nyheten? Icke. Nu får det vara nog. Tills det kommer något revolutionerande, som till exempel en rakhyvel med ett blad på ett helt nytt och bättre sätt, blir det Quattro Titanium för mig. För som Public Enemy konstaterade redan på nittiotalet: Don't believe the hype.

Inga kommentarer: