23 mars 2007

Girlie och hennes kompis Anders

Om GB och deras nya glass Girlie finns det såklart massor att säga. Det mesta har redan blivit sagt. Jag kan lägga till att GB kommer att få sälja ett begränsat antal glassar till mig i år.

Desto mer finns att säga om Anders Ericson från SverigesAnnonsörer [jo, de heter så, åtminstone i sin logotyp]. Hans grundsyn var: "allt som får tillverkas och säljas måste man få göra reklam för". Han anklagade oss för tjänstefel för att vi inte ville ha reklam i brevlådan - samtidigt som han berättade att han är med i Nixregistret. Hans propagandatal fortsatte i självmotsägningarnas och orimligheternas tecken. Det han lyckades med var att provocera, åtminstone mig. Jag tror att det var ett självändamål. Provokation som självändamål är en underlig hobby. Jag förstår att men jag förstår verkligen inte varför.

Kontrasten blev enorm efter att Anna Serner, tidigare vd för Reklamförbundet, föreläst på förmiddagen. Anna lyssnade, argumenterade ärligt och var genomtänkt. Hon lyckades också provocera, för att få oss att ta tänka. Och bra var hon, riktigt bra.

Inga kommentarer: