09 juli 2007

Hyrbilsmysteriet

När jag hyr bil vill jag ha den minsta bilen. Varför? Därför att den är billigast, drar minst bränsle och är lättast att snurra runt med på parkeringsplatser. Men av okänd anledning får jag alltid en större bil. I augusti skulle jag ha en Skoda Fabia 1,2 men fick en femdörrars Ford Focus sedan. I helgen skulle jag haft en Hyundai Atos men fick en Opel Astra Combi. Varför gör de så? Vilka bilar som finns kan inte vara en okänd faktor. Hyrbilar är i regel så nya att de luktar plast, de borde alltså inte gå sönder så ofta. Och en större bil kostar mer att hyra. De borde alltså kosta mer även för uthyraren.

Jag har fyra teorier. Teori 1: Någon annan har hyrt den mindre bilen och valt att förlänga hyresperioden. Teori 2: Uthyraren vill vänja kunderna vid en större bil. Teori 3: Det är något med bokföringen - de stora bilarna får inte stå stilla för ofta. Teori 4: Man vill överraska kunden positivt.

Ingen av teorierna är helt övertygande. Är det någon som har en bättre?

Dagens plånbokstips är alltså att hyra den minsta bil du kan tänka dig att köra. Förvånande ofta kommer du att få en större bil.

Inga kommentarer: