01 augusti 2006

Litteraturkanon för barn

Vattenglasstormen om den av Folkpartiet föreslådda litterära kanonen går vidare. Som vanligt tycker jag att det senaste inlägget är vettigast. Som vanligt orkar jag inte engagera mig.

Dagens förra inlägg lyckades dock inspirera mig. En av mina favoritböcker som barn var "Totte bakar" av Gunilla Wolde. Många söta sockerkakor blev tillagade efter bokens recept. Så den skulle jag vilja ha med i en litterär kanon för barn. Kanske. Andra förslag är:
"Liv på jorden" av David Attenborough
"Huset Ardens gåta" av Edith Nesbit
"Vad gör folk hela dagarna" av Richard Scarry
"Otroso" av Graciela Montes (Hoppas att vi får se den på svenska snart)

Vad har jag missat? Nu vill jag ha kommentarer!

2 kommentarer:

Kafferepubliken sa...

Är inte tanken att det bara ska vara fotriktiga helsvenska böcker i den svenska kanonen som folkpartiet har föreslagit? I så fall passar väl inte alla de där böckerna från främmande land in? Nä, en äktsvensk kanon med barnböcker tycker jag ska innehålla "Ett barn blir till" av Lennart Nilsson -- vilken bok är lämpligare för barn att studera? Samt kanske "Kram" och "Puss" av Hans-Eric Hellberg, när ändå temat är anslaget?

JCT sa...

Det här är inte FPs kanon. Det här är vår och den har bara ett krav: Den ska vara kanonbra ;-)