11 oktober 2006

"För 100 000 kr avlatsbrev, tack."


Cecilia Stegö Chilò, vår nya kulturminister med ansvar för kultur, medier och, hoppsan, idrott, har låtit bli att betala licensavgift i 16 år, minst. Jag som inte heller betalar licensavgift* kan låta udda vara jämnt om hon betalar vad hon är skyldig. TV-licensen idag är 1 968 kr per år. Över 16 år blir det 31 488 kr. Lägger vi på ränta (den var visst hög i början på 1990-talet) kan vi väl säga 100 000 kr. Det är ett högt och jämnt tal, sådana som Gud är förtjust i. Det Cecilia är vad det kostar att få mig tillbaka till min tidigare enbart avvaktande skeptiska hållning till en f.d. Timbrochef som kulturminister. För övrigt tycker jag att du kan arbeta på att göra allmän-TV skattefinansierad, om du sitter kvar. Jag gillar inte heller konstruktionen med licensavgifter.

Tillägg: Jag hade missat att CSC hade visat samma brist på anständighet som Borelius och utnyttjat svart arbetskraft. Så Cecilia, betala gärna licensavgiften men se först till att avgå. Mer om CSC här.

*Jag har ingen TV. Härav min betalningsovilja.

Inga kommentarer: