17 oktober 2006

SL kräks i stuprör


"...och tre i minne, hmm, blir det alltså 5½ kuponger?"
I ett gammalt nummer av Blandaren återfanns ungefär denna dialog: Person 1: "Jag var så full igår att jag kräktes i stupröret." Person 2: "Kräktes du i stupröret? Hade det inte varit enklare att kräkas utanför stupröret?" P1: "Nej, inte om man är smart." Jag kom att tänka på den gamla absurda dialogen när jag imorse läste att SL vrider nacken av enhetstaxan. Länge har jag undrat varför Stockholm måste ha världens underligaste kollektivtrafikstaxesystem. Våra moderna vänner i Spanien och Frankrike måste skrattat läppen av sig. För att bara nämna några. Så i maj övergick SL äntligen till ett rationellt system. Enklare, mer demokratiskt, snyggare. Inte ens ett halvår senare har SL bestämt sig för att återgå till det som borde vara av intresse enbart för historiker. Vad kommer härnäst? Ska vi återinföra skampålen? Ska berlinarna bygga upp muren? Ska vi ta bort alla kommersiella tv-kanaler? Nu finns det bara en bra sak kvar med SL: Spårvägsmuséet. Det är å andra sidan riktigt bra.

Inga kommentarer: