13 april 2007

Bonusprogram, freeriders och elände

Det blev mycket buller när Ericssons bonusprogram stoppades häromdagen. Tydligen var det ett bonusprogram som alla anställda var delaktiga i. Problemet med bonusprogram (och gemensamma nyttigheter som tv, vägar, gatubelysning) är att den enskildes belöning inte är kopplad till den egna insatsen. Den som maskar får lika mycket som den som arbetar övertid. Moderatministrar kan se på tv lika mycket som dem som betalar tv-licens*. Och så vidare.

Samma mekanismer återkommer i andra sammanhang. Jag har donerat blod eller blodplasma ett drygt 90-tal gånger. Till trötthet har jag hört argumentet "jag behöver mitt blod själv" (Det gör du inte alls, du har en rejäl buffert annars skulle du dö av papercuts och näsblod) från människor som av bekvämlighet inte vill ge blod. Men lik förbannat får de blod lika mycket som jag den dag vi träffas av en förlupen kula vid ett bankrån**. Så varför ska jag börja ge blod igen?

De flesta av mina vänner med lägenheter i innerstaden, acceptabla politiska åsikter och mängder av akademiska poäng slänger sitt skräp osorterat, frossar i tigerräkor och prioriterar kortsiktiga resultat framför långsiktig hållbarhet och säger "jag köpte ekologiskt vin för din skull". (Nej det gjorde du inte, du gjorde det för din skull. Känns det bra?) Själv har jag drivits av att vända på den hycklande tankegången "mitt bidrag gör så liiiite" till "det blir bäst om jag förstör så lite som möjligt". Men lik förbannat kommer vi alla att få samma spännande klimat, samma intressanta miljöflyktingar, samma förstörda hälsa för att Sverige och svenskarna skiter i miljön och sina EU-åtaganden. Och det är klart att det kommer att gå åt helvete. Förr eller senare. Hittills har jag tänkt att hellre senare än förr. Men jag har bara en 60-70 år kvar att leva. Så varför ska jag bry mig när mina medmänniskor med fantastiska förutsättningar att leva hållbart inte bryr sig?

Jag träffade en kamrat som är engagerad i Greenpeace i mataffären igår. Han kommenterade att när IPCC säger vad Greenpeace har sagt under många år får man kommentaren "Oj då, är det så illa? Det hade jag ingen aaaaaaning om." Men det är inte sant. Jag har vetat, ni har vetat. Jag har brytt mig, vad har ni gjort?

Kan man vara något annat än gammaltestamentlig en dag när SR hjälper en pedofil med hans boklansering? Kan man låta bli att vara vara medeltida när SvD brännpunkt är fylld med snömos*** om aborträtten? Och så pollenhelvete på det.


* Jag betalar inte heller tv-avgift och har ingen tv.
** Tv ger en skruvad världsbild.
*** Nej, det finns inget som heter "ofött barn", det heter "foster". Ja, man blir pappa när barnet föds. Så, kryp nu tillbaka under stenen du kom från.

3 kommentarer:

Bijoy sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Hej räkan, vill du bli min tiger? (eller tvärtom)

Kafferepubliken sa...

I Boston Globe var det nyss en intressant artikel om gränsdragningen för var mänskligt liv uppstår (angående foster/ofött barn) -- en het fråga också för stamcellsforskare.