10 mars 2008

Skrapa säkerhetskoden

Det är sällan jag har en naturlig anledning att tala med polisen. Men i onsdags blev mitt Visakort stulet tillsammans med mitt körkort och någon använde det för att handla på ett antal Pressbyråer. Så idag ringde jag till polisen för att försäkra mig om att utredningen gick framåt. Och det gjorde den. Heja polisen.

Inte nog med att de arbetar på, tips ger de också. Den där koden som står på baksidan av kortet (CVC/CVV) kan man till exempel skrapa bort. Det hade poliserna själva gjort. Utan den blir det svårt att köpa saker på webben.

Men nu hade tjuven handlat på Pressbyrån och jag har lärt mig en sak till. Det finns bevakningskameror i alla dem som min tjuv hade varit i. Så med lite tur kan polisen få en bild på honom. Och vi vet att vi är övervakade. Åtminstone i Pressbyrån.

Inga kommentarer: