19 maj 2009

Folkpartiet revisionisterna: "För 6 000 000 kr okunnighet, tack"

Folkpartiet vill få Marit Paulsen till Europaparlamentet. Antagligen hoppas man att rösterna på henne ska räcka till en och annan mindre känd kandidat med FP-stämpel - som man inte visar upp. Satsningen går loss på 6 000 000 kr. I en av de reklamfilmer som bland annat ska sändas på betald tv-tid säger Marit "Jag tillhör den allra sista årskullen i Europa som har egna minnen av krig, terror och förintelse".

Oblyg revisionism, vad annat kan vi kalla det för? Eller har FP och deras reklambyrå bara glömt jugoslaviska krigen 1991-2001, var det inte terror som drabbade Madrid och Atochastationen den 11 mars 2004 och vad hände egentligen i London den 7/7-2005?

Jag spelade tennis i Dubrovnik en sommarvecka några år innan kriget. 1997 brukade jag åka tåg från Atochastationen och jag firade jul i London förra året. Platserna finns, tro mig. Det är riktiga städer bebodda av riktiga människor som har drabbats av krig, terror och förintelse, i vår tid. Den skrämmande okunnighet som Marit Paulsen, Folkpartiet och FP:s reklambyra visar upp är skäl nog för att de borde hållas hemma på skolbänken och inte släppas iväg till Bryssel och Strasbourg. Men med en annan pedagogik än magister Björklunds, den fungerar uppenbarligen inte.

Inga kommentarer: