22 maj 2009

Politikblogg special: FP vs. FBI

Folkpartiet har en valaffisch där de propagerar för ett europeiskt FBI. Kandidaten är inte Marit Paulsen så jag får ge med mig, de lyfter faktiskt fram fler än henne. (Fast jag förstod inte om det var den plastiga mannen i pullover och galen blick som stod för budskapet.) Oki, om vi ska ha ett europeiskt FBI vill jag bara säga en sak: Tjing pax för att vara Mulder! Tänk att få glida runt genom Europa i kritvit skjorta och Fedskostym, blicken i fjärran genom ständigt sinnesutvidgande äventyr. Visserligen skulle Jim Rose Circus väl bli ersatta av *host* Cirkus Cirkör, men i gengäld skulle den mystiske mannen som ständigt röker kunna ersättas av Adam Carter eller någon annan Spookskaraktär i ett skönt teveseriemöte. Och så detta att ständigt få tro, och framför allt vilja tro, på en verklighet som ingen annan ser eller upplever. Just det där sista känns faktiskt väldigt Folkpartistiskt. "Jodå, skolan är mycket sämre [tror vi] så vi måste ha disciplin." "Jodå, kärnkraften är fossilfri och ofarlig [tror vi ändå] så vi måste ha mer." "Jodå, visst måste vi gå med i Nato [Skulle Sovjetunionen vara borta? Den lätta går vi inte på. De har ju kvar samma nationalsång]". Skönt att få leva i en spännande men ofarlig värld av hittepå.

Men jag föredrar faktiskt min verklighet framför Folkpartiets fantasier, 1990-talet är förbi. Där FP ser små gröna gummor och gubbar ser jag Isabella Lövin. Och som bekant, det är hon som får min röst.

Inga kommentarer: