20 maj 2009

Konsumentblogg special: Tores cykel

Senast jag märkte att jag fått punktering befann jag mig på S:t Eriksgatan och svängde in till Tores cykel att lämna in för reparation. Några dagar senare med hel cykel hann jag till Stadshuset innan däcket var platt igen. Från Tores sida menade man att punkteringar kan komma 13 på dussinet och att ingenting talade för att de till exempel missat något vasst i däcket. Efter diskussioner fram och tillbaka gick de med på att göra om lagningen men ville fortfarande inte gå med på att de kunde ha någon skuld. Skulden var min.

Härom veckan, och då hade det gått ett år, lämnade jag in en annan cykel till Tores för att få framdäck, och om det behövdes slang, bytt. Dessutom en liten våröversyn. Cykeln skulle jag hämta dagen därpå efter fyra. Och hämtades den inte rätt dag tillkom en "trängselavgift" om 50 kr per dag. Efter fyra frågade jag? 10 över fyra ungefär.

Följande dag, först klockan 16:10 som avtalat, kommer jag till Tores. Då har de egentligen hunnit stänga klockan fyra men ägaren har inte hunnit ut med sina ölfyllda plastpåsar. Stressad upplyser han mig om att jag skulle varit där mellan 10 och fyra. När jag svarar att beskedet jag fått dagen innan var 10 över fyra får jag höra att: "Vi diskuterar det inte mer, jag vet att jag har rätt". Skulden är min. Efter betalning får jag ett ospecificerat kvitto på klumpsumman 500 kr. Vad som är för däck, slang och service får jag fråga om och minns såklart inte längre.

Några dagar senare är hjulet platt.

Nästa gång tar jag mig till någon annan. Någon som inte är direkt otrevlig mot kunderna. Någon som lämnar riktiga kvitton. Någon som gör ett bra jobb.

2 kommentarer:

Kafferepubliken sa...

Den äldre mannen där är ganska vresig och inte så kundtillvänd. Jag var där för att provcykla en Skeppshultcykel som jag ville köpa, men jag förstod att det var ett sådant besvär att montera på pedaler på cykeln att det inte var värt besväret. Så jag köpte cykeln i Gamla Stan istället.

Men tjejen som jobbar där är trevlig. Får man bara prata med henne så känns affären 100 gånger bättre.

JCT sa...

Sant, tanken går till Coop Nära här på Reimersholme: Sämre utbud, sämre öppettider och högre priser. Men så har de himla trevlig personal och då är allt plötsligt ok igen.

Och jo, hon på Tores behöver inte ens jämföras med seniorerna för att framstå som trevlig.