20 juli 2006

Gnäll i pastan och alibicyklister

DN På stan (det tog mig många månader att förstå vem pastan@dn.se är) skriver om Stockholmsgnäll.

Mitt eget ofta återkommande gnäll gäller alibicyklisterna. De som bär hjälm och använder det som carte blanche för att nonchalera allt vad trafikvett och hänsyn till medtrafikanter heter. Cykla mot rött ljus? Javisst, jag har hjälm. Cykla mot enkelriktat? Javisst, jag har hjälm. Cykla utan ljus om nätterna? Javisst, jag har hjälm. Och så vidare.

Alla ni med hjälm därute, här är ett flödesschema där ni kan testa er själva:
Skulle jag vilja dela gatan med mig själv? Ja -> Prima, vi ses på asfalten.
Nej -> För att jag cyklar som en vettvilling? Nej -> Nähä, eh, då är du nog inte är så dum ändå.
Ja -> För att du har hjälm och då är det ok? Nej -> Kollektivtrafik är inget dumt alternativ.
Ja -> Ta av dig hjälmen eller bättra dig på det att det må gå dig väl i framtiden

Skönt att få gnälla.

...livet går vidare

Inga kommentarer: