14 juli 2006

INGA KONSTIGHETER. BARA GLASS.

Lejonet & björnen säljer god glass i ½-literförpackningar till premiumpris, 45 kronor för att vara exakt. En av deras smaker är äpple & kanelglass. Jag tänker inte kommentera språkliga friheter men jag undrar hur de tänker, egentligen.

På locket står det med stora stolta bokstäver "INGA KONSTIGHETER. BARA GLASS." Längre ned på samma etikett kommer innehållsförteckningen: " Vatten, smör, mjölkpulver, socker, äpplekoncentrat, glykossirap, naturligvanilj [sic], kanel, stabiliseringsmedel: Mono- och diglycerider av fettsyror, natriumkarboximetylcellulosa, guarkärnmjöl, karragenan, natriumalginat." Som grädde på moset dyker följande varning upp längre ned: "OBS! Kan finnas spår av nötter".

Frågan lyder: Vilka är konstigheterna vi inte får i glassen? Hur tänkte ni, egentligen? Jag har även skickat frågan med e-post.

Fler exempel på samma fenomen bjuder giraffstryparna på.

Skön hemsida de har förresten, djuren från Götet: "Tillverkningen sker på ett hantverksmässigt sätt, anpassat till dagens moderna teknik".

Uppdatering: Lejonet och björnen har svarat. De tycker inte att deras ingredienser är konstiga och att stabiliseringsmedlet är där för att glassen ska hålla mer än två dagar. Men det är ju inte poängen. Jag vill veta vilka konstigheter som inte finns i Lejonet & björnens glass. Jag har såklart svarat. Och sett att jag inte är den enda som har uppmärksammat detta. Se här och här.

Inga kommentarer: