20 juli 2006

Renstiernas gata och jag är inte vänner

På väg hem igår efter lagöverträdelser i Kronobergsparken brast min cykelkedja. Platsen var Renstiernas gata och klockan runt elva. Det i sig är inte direkt spektakulärt. Men lägg då till i ekvationen att kedjan på Farfars DBS brast ett kvarter därifrån för mindre än ett halvår sedan. Det är de enda två tillfällen då jag varit med om att en cykelkedja gått sönder. Jag har heller aldrig hört talas om att någon annan drabbats. Spooky. Som de första scenerna i Magnolia. Var är Etzel Cardeña när man behöver honom?

Återigen drömde jag om cyklar. Den här gången om en silverfärgad cykel med två framhjul som massakrerade min Soda Comp.

Teknisk bonusinfo: Kedjor och kugg sliter ned varandra. När en kedja ska bytas måste man ofta byta kuggen samtidigt. Går en länk verkligen sönder kan man plocka en länk från en annan kedja. Det gjorde jag med Farfars DBS. Jag vet inte om någon cykelreparatör håller med mig men det funkade och kostnaden var moderat. Igår tror jag att det bara var en sprint som lossnade. Det kan jag ordna med min kedjebrytare.

Fler blir av med sina cyklar. En dyrgrip togs utanför String. Hoppas John får tillbaks den.

Inga kommentarer: