13 september 2006

Plingande på Skeppsbron och faran med hjälm

På Skeppsbrons cykelbana går det undan i rusningstrafik. Jag är en av vettvillingarna som forsar fram där på morgnarna. Mer så idag än vanligtvis efter att jag höll på att bli trängd av vägen av en SL-buss vid Slussen. Min föresats att cykla lungt försvann när adrenalinet kom.

Jag har noterat ett irriterande och underligt fenomen bland vissa cyklister just på Skeppsbron. En del snabbcyklare i cykelbyxor, hjälm och rymdglasögon plingar med sin ringklocka precis när de ska cykla förbi en medcyklist. På Skeppsbron blir resultatet: pling-pling-pling-pling-pling-pling-pling-pling-pling... ungefär. Jag testade hur bra plingandet fungerade genom att ta rygg på en av plingfartdemonerna. Sedan, när han låg till höger, plingade jag och cyklade om honom. Tror du inte att han höll på att svänga ut i mig?

Alltså: Plingcyklisterna använder ett stimuli som de själva inte reagerar på. Rationellt? Knappast. Trafikfarligt? Antagligen eftersom de förlitar sig på en falsk säkerhet. Irriterande? Jodu jävel!

Idag publicerade SvD för övrigt en artikel om att bilister gör snävare omkörningar av cyklister med hjälm och är generösare med utrymme när de kör om kvinnliga cyklister. Det förstnämnda har jag länge hävdat, utan att egentligen fullt ut tro på det. Kul att ha rätt, synd att det ska vara så. Här är källan till artikeln.

Inga kommentarer: