18 september 2006

Självbefläckelse i valpropagandan


På väg hem i lördags såg jag att Socialdemokraternas valaffischer var "adbustade". Jag kunde inte låta bli att gå fram och kolla vem som hade gjort vad. Förvånad blev jag när jag såg att det var SAP som hade bustat sig själva. Kreativt att ta över motståndarnas metod och dra uppmärksamhet till ett, förstärkt, budskap igen. Jag försökte att ta med mig en affisch där och då men det gick inget vidare. Igår var jag tillbaka och tog ett foto istället. Och skämdes en smula när jag såg den affisch jag hade sargat under natten (relativt nykter, märk väl).

Jag tror inte att stilgreppet kan användas speciellt mycket med bibehållen effekt. Det räcker med att det får lite spridning och effekten vattnas ur. Men SAP kom på idén och gjorde det snyggt. Vem vet, de kanske minskade förlusten med någon tiondel.

Inga kommentarer: