10 maj 2007

Hej då Tranan

Bordet var bokat på Tranan när det framkom att de lyckats pricka in tre rödingar på WWF:s fisklista i sin meny. Hemskingen scampi (antagligen täcknamn för jätte-/tigerräkor) som föröder världens mangroveträsk och korallrev samt hälleflundra och svärdfisk som vore trevliga att ha kvar i världshaven.

Jag gillade ju tranan så jag skrev och frågade om de var okunniga eller cyniker:
Hej Tranan,

jag ska äta hos er imorgon. Hade jag sett er meny i förväg hade jag
förordat det andra alternativet. Jag vet inte om det är av okunskap
eller cynism men era val av fisk och skaldjur är anmärkningsvärda.
Värst av de alla är scampin, som jag antar är en omskrivning för
tigerräkor. Ett resultat av den mest skadliga matproduktionen,
miljömässigt och social. Rätta mig gärna om scampi står för något
annat.
http://www.snf.se/verksamhet/internationellt/jatterakor/index.htm.

Svärdfisken och hälleflundran tillhör också det som är direkt
olämpligt att fiska och äta. Jag kan knappast kräva att ni ska vara
ett miljömässigt rättesnöre så laxen får passera. Jag har bifogat
WWF:s nyuppdaterade fiskguide. Den kan vara till hjälp för er.

Så, inför morgondagen: Är det här val som ni har gjort av okunskap
eller av oansvar? Kommer ni att ändra på menyn? Jag vill verkligen
veta det här eftersom jag gillar Tranan och skulle gilla att besöka er
framöver ocskå.

Med vänliga hälsningar

Plus till Tranan - De svarade
Minus till Tranan - Svaret:
Hej!

Tråkigt att du inte uppskattar våran meny men du som konsument har ju
rätten på din sida att göra ett aktivt val över vilka restauranger du
vill äta på.

Med vänlig hälsning

Antar att deras goddag yxskaftssvar betyder: "Vi är cyniker." Trist på så rara ärtor.

Vart ska vi gå istället?

4 kommentarer:

Kafferepubliken sa...

Jag funderade en stund på om jag skulle skriva ett mejl till Tranan jag också, men jag blev plötsligt lite tveksam. Vem är jag att tycka till om de ska servera rödspetta eller falukorv? Min personliga uppfattning är att djur inte är mat, således borde det inte finns djur på någon meny!

Å andra sidan finns det ju grader i helvetet, så jag kanske skriver ihop ett litet mejl ändå.

JCT sa...

"Om tanken är att vi inte ska äta djur, varför är de då gjorda av kött?"

Det läskiga med tigerräkorna är ju inte att de är utrotningshotade eller så utan att de produceras med så skadliga metoder. Läskigt, läskigt. Om en art eller annan försvinner (skulle tro att Knut har tur som bor på zoo) gör det faktiskt inte så mycket, men om alla mangroveträsk försvinner är det åt helvete.

Mäster Anders, Lo Scudetto och Mondän har också fått mail. I deras fall vet jag inte hur det ser ut med okunskap kontra cynism.

Det verkar för övrigt som att vi äter på ett vegetariskt ställe. Ser jag fram emot.

JCT sa...

Det blev Judit & Bertil. Vi åt lamm, kalv och korv. Mycket gott och trevligt. http://www.juditbertil.se/

Det vi hade tänkt oss var Lao Wei men det föll på att en i sällskapet inte ville ha tofu. Kul att ha ett ställe att se fram emot. http://www.laowai.se/.

JCT sa...

Mondän har svarat:

"Hej J!

Tack för ditt mejl och ditt engagemang i frågan. Jag håller helt med dig, vi måste värna om miljön.

Vår ambition är att vara så ansvarsfulla som möjligt. Men det är det inte alltid så lätt som man skulle kunna önska. Det gäller fisk såväl som de övriga varor vi köper in. Vi har löpande kontakter med våra fiskhandlare som informerar oss om de senaste rönen inom fiskerinäringen. Självklart kanske sett ur eget perspektiv. För att försvara mig skulle jag vilja förklara hur vi tänker.

Flera av de fiskar som finns på WWFs lista går inte att köpa och det är därför svårt att följa deras rekommendationer även om vi vill. Enligt vår fiskhandlare är Hälleflundran fiskad i vatten där bestånden anses relativt goda. Tonfisken är gulfenad och så kallad "line caught" vilket anses vara en av de metoder som skapar hållbara nivåer. Rödingen är odlad och vi håller på och undersöker vad den är utfodrad med för foder.

Jag hoppas att vi framöver har möjlighet att erbjuda dig och alla andra ett mer miljömedvetet alternativ.


Bästa hälsningar "

Jag gillar Mondän.