28 maj 2007

Kvotering jag avskyr

"Moderat frihet = rika föräldrar" stod det sprejat på väggar när jag var barn. Idag skulle det kunna stå "Rika föräldrar = karriär inom staten" eller "Nepotism = karriär inom staten". För det är så illa. Staten krattar manegen för dem som redan har. De sätter gratisarbete i system och kräver sedan fullgjort gratisarbete för att kunna få styrfart på karriär. SIDA och UD har till och med gett ut en skrift "Hallå praktikant!" där läsaren får veta hur hon eller han lättast kan arbeta gratis. Ett alternativ är att ha sköna föräldrar inom systemet. De kan ju få pengar ur fonden som var tänkt för just dem som inte hade ekonomiska medel att komma till UD. Jag vet inte vad du tycker men jag vill inte bli representerad av någon som läst Hej matematik i lågstadiet och sedan fortsatt upp genom grundskolan, gymnasiet, universitetet, läst Hallå praktikant! och gjort praktik på pappas pengar och sedan fått ett fint jobb för staten. Nej, nej, nej säger jag med viftande pekfinger.

Hellre någon som kämpat och visat sin begåvning och sitt engagemang (och nej, det är inte jag det). Nu tänker jag inte skriva mer, vilket jag hade tänkt, utan hänvisar till en artikel i senaste numret av Tromb och det gamla SVT-Dokument inifrånet: Blåst på karriären. De hade visst redan tänkt det jag gått och irriterat mig på. Snart ska jag berätta varför kvotering är så bra. Nuff said!

Inga kommentarer: