10 maj 2007

Hästar i cykelbanan

Min väg till universitetet går genom Lill-Jansskogen. [...paus för läsarens avund...] För någon vecka sedan såg jag en snok som slingrade sig över vägbanan. Ett djur jag ser oftare är hästen, oftast i versionen polishäst. De verkar ha en förkärlek för att använda cykelbanan. Och för farbror och tant blå är det bara att flytta sig. Ehh... för hästar generellt är det bara att flytta sig. Desto oftare ser jag spåren efter hästarna. Stora högar med spillning i varierande grad av upplösning. Jag har ofta funderat på varför hundägare måste ta upp efter sina fyrbenta vänner medan hästägare slipper. Myggsilning och kamelsväljning liksom. DN På Stans Åsiktsmaskinen ställer sig också frågande. Har det att göra med att hästar används av makten, poliser och militärer, eller att en häst är jävligt mycket dyrare än en hund och att då vore det väl för böfvelen om man skulle tvingas ta upp träck också? I London hade de grava problem innan förbränningsmotorn och bensinen räddade situationen. Det var då det, när Sverige var en stor bränsleproducent. Havrebaron, det var ett juste kneg det.

DN På Stan är ute och cyklar också, trevligt.

Inga kommentarer: