10 januari 2008

Iran, ok?

I december dadlar, nu inlagd gurka. Konsums etnohylla sportar mat från Iran. Gott, billigt men också ett moraliskt dilemma. Ska man köpa saker från Iran? De lär ju vara onda - vill ha kärnkraft fast de har olja, anklagar USA för att ljuga om båtprovokationer (skön bild i länken, Photoshophelikoptrar är fina) och deras president (fil.dr. i trafikplanering) säger de dummaste saker - dessutom är Iran helt klart en hierokrati som beter sig osjyst mot sin befolkning och de stöder organisationer som använder mord som medel för att nå sina mål.

Men vilken effekt har det om jag köper eller låter bli att köpa varor från Iran? Jag vet inte, borde jag eller borde jag låta bli?

1 kommentar:

Kafferepubliken sa...

Jag förstår din tvekan. Iran är säkert ganska lätt att bojkotta om man vill -- men hur är det med Kina? Inget land avrättar så många personer som Kina. Det är en diktatur som dock går bättre och bättre ekonomiskt, och efterhand som marknaden funkar bättre i Kina så minskar kritiken. Hur kommunistiskt är Kina idag egentligen? Hur som helst, det är en diktatur som producerar en stor andel av de produkter vi köper i handeln varje dag. Det vore mycket svårt att bojkotta Kina. Men är det mindre angeläget än att bojkotta Iran?