25 januari 2008

Rödgrön Samsung

Sedan en timma är jag ägare till en mobiltelefon från Samsung. Telenor rekommenderade en Nokia men broderfolket har 80% av marknaden. Nokia är det nya Microsoft. Microsoft utan Bill Gates donationer dessutom. Så det blev en Samsung mot att jag förlängde bindningstiden med ett år. [modell SGH-E370 om du undrar].

Väl hemma drabbades jag av ruelse. Hade jag skaffat en telefon utan att kolla hur företaget sköter sig? Det blev några plågsamma minuter innan jag fick veta hur det ligger till. Greenpeace rankar Samsung som tvåa knappt efter SonyEricsson (målfotoskillnad). Nokia har däremot hamnat i onåd hos Greenpeace och har rasat från en förstaplacering till en niondeplacering. Värre var det med BadBuster som ger Nokia 60 poäng på en hundragradig skala medan Samsung bara får 50. En närmare kontroll visade dock att Nokias betyg drogs upp av Greenpeace! Så kan det gå när BadBuster inte uppdaterar sina källor.

Kontentan var väl att jag inte behöver må dåligt över att jag tog en Samsung hellre än Nokia men att SonyEricsson faktiskt hade gjort sig förtjänta av att bli valda. Heja SonyEricsson!

Rödgrön förresten? Jo, telefonen är rosenröd och den var ju relativt sett ganska grön.

Inga kommentarer: