06 januari 2008

Turkiet in i Europa

Igår erövrade jag Bulgarien, Grekland och Belgien, de två senare från Österrike-Ungern. Det var möjligt genom att min ryske granne avhöll sig från aggressioner. När spelet avslutades var Ö-U hårt tillbakapressat, Ryssland i behov av allianser, Tyskland eventuellt redo för att diskutera en förändrad strategi gentemot sina starka allierade Frankrike och England och mitt Turkiet alltså stabilt och i långsam tillväxt. Samtidigt närmade sig franska flottor genom Medelhavet och det var ingen tillfällighet att de turkiska skeppsvarven utnyttjades till sin fulla kapacitet.

För er som inte är spelfånar kan jag berätta att det handlade om Diplomacy, JFK:s och Kissingers favoritspel. Intesivt, stressigt och väldigt kul.

1 kommentar:

Kafferepubliken sa...

Spelade ni färdigt? Jag tror aldrig jag har spelat Diplomacy tills dess att det verkligen är slut enligt regelboken. Men det gör inget, det finns alltid en vinnare ändå -- och en stor mängd bittra förlorare...