27 november 2007

Det kom ett brev från PBK Inkasso

med en påminnelse. Om inkasso. För en räkning till Svensk Adressändring som jag skulle ha betalat i början av oktober. 50 dagar senare kommer det ett alltså en påminnelse om inkasso och en räkning på 850 kr utöver det ursprungliga beloppet.

Svensk adressändring borde ha förståelse för en högre andel missar. Flyttstök stör gärna den mest pedantiskes ordning. Jag borde ha fått en påminnelse om fakturan. Jag borde ha fått ett inkassobesked. Innan påminnelsen om inkasson alltså.

Men inget av det har jag fått. Inte snyggt, inte kul.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Svensk adressändring kanske skickade brevet till den gamla adressen?

Anonym sa...

Var precis med om samma sak, från just PBK Inkasso AB kom det också (googlade på namnet och fann bl.a. detta ;) )
Well, förra andressen var till farsan, som ringer vid varje litet brev han fått som råkar vara mitt, så jag vet att det inte skickats något till en gammal adress ivf.
Inte ett ljud från Adressändring tills detta damp ner.
Visserligen pinkljumma 400 pix, men ändå.
Postens fel kan det vara, det är vi vana vid då vi bott på landet, di kallert.
Tycker om att brevet är utskrivet en arbetsvecka innan det är ivägskickat, samt att tidsfristen redan från början ligger på 8 dagar xD. Glömmer jag det till imorrn så är det kört.

Men skitsamma, det är en liten miss just nu och både Posten och Adressändring har gjort det tidigare med mer långtgående konsekvenser, bara glad att _något_ brev kom fram denna gång :/

Anonym sa...

Fick inkasso krav från PBK inkasso på med samma dag som sista inbetalningsdagen. Själva inkasson var för katalog företaget "Din del" som skickade faktura trots att jag inte ingick något avtal eller sa ok att vara med i deras katalog. Bestrid fakturan både i telefon två gånger och skickade tillbaka den till reklamationsavdelningen. Den kom sedan tillbaka utan att dom hämtade ut brevet. Sedan använder dom inksso och sedan kronofogden för att skapa press. Hur kan detta vara lagligt!!!!

Jonas sa...

Är i precis samma sits som nr2 ovan. Fick inkasso från PKB inkasso med Adressändring som beställare.
Fick ingen faktura från adressändring (bodde kvar 10 dagar efter jag beställde), och inte heller någon eftersändning till den ny adressen. Och idag får jag ett brev från inkasso, 3 månader efter den ursprungliga beställningen. Den beställning som jag per telefon avbeställde och gjorde om till den kostnadsfria flyttanmälan.

Proffsigt Adressändring!

Sedan ger PBK Inkasso mig 2 dagar att betala(eller styra upp skiten med adressändring. Ser ju inte ut att vara första gången de kör med den taktiken

Proffsigt PBK Inkasso!

Anonym sa...

Samma sak har hänt mig också!, har inte fått några uppgifter om att ens behöva betala för adressändringen jag gjorde, så jag sket såklart i det. Sen fick jag en påminnelse om att jag skulle betalat 250:- för då 2 veckor sedan, så blev det helt plötsligt 406:- för försening! Jag bestämde mig för att betala dom pengarna för att bara slippa med deras jävla tjat. 2 dagar senare fick jag ett brev från kronofogden där summan låg på 1046:- även fast jag hade betalat en summa jag egentligen inte ens skulle behöva göra. Ringde till PBKinkasso, dom sa att dom inte kunde göra något och att jag skulle vända mig till kronofogden, vilket jag gjorde. Då hade PBK betalat 300:- för att vända sig till KF, och då skulle jag enligt PBK betala dom 300:- också eftersom dom la ut det för att blanda in KF. Men jag fick ett delgivningskvitto som jag skulle skicka tillbaka om jag hade invändningar av beslutet. Damn right att man har invändningar! Håller med det anonym skrev nedan;"Hur kan detta vara lagligt?!"