28 november 2007

Jag fick svarte Petter

Tjej på Svensk adressändring:
"Jag ser i våra system att vi har skickat en påminnelse och då räknas det som att du har fått den, jag kan koppla till utredning." Sedan blev jag bortkopplad.


Kommunens konsumentrådgivare:
"Det enda du kan göra är att prata med posten. Två brev ska inte försvinna."


Postens kundtjänst:
"Vi kan inte spåra brev men du kan tala med ditt lokala brevbärarkontor." "Det är inte vi som äger Svensk adressändring."*


Lokala brevbärarkontoret:
"Du har kommit till Telia telesvar..."


Svensk adressändring, kundtjänst:
"Det finns inget nummer till utredningen, jag kan koppla dig igen." Sedan blev jag bortkopplad.


PBK Inkasso:
"Du kan bestrida hos kronofogden, då gör vi en utredning och om vi inte kan se att något är fel får du betala."


Kronofogden:
"Vad inkassobolagen gör är att de samlar ihop ett antal ärenden och går till tingsrätten, där måste du visa att du inte fått försändelserna, annars blir du betalningsskyldig."


PBK Inkasso:
Virrigt icke-besked.


Lokala brevbärarkontoret:
"Du har kommit till Telia telesvar..."


Svensk adressändring, kundtjänst:
"Jag får testa att koppla dig till utredningen igen. Går inte det får vi ge dig direktnumret. Vi får inte ge ut det egentligen." [numret som inte fanns en halvtimma tidigare.]


Svensk adressändring, utredare:
"Om vi drar tillbaka det här får ju vi en förlust på 850 kronor. Det vill vi inte." Lång argumentation som utmynnar i att det inte spelar någon roll vad jag säger. Svensk adressändring tänker avkräva mig pengarna och allt annat är oviktigt oavsett vad jag tycker. Får numret till Svensk adressändrings utvecklingschef Leif.


Svensk adressändrings utvecklingschef Leif:
"Det är ju väldigt
lustigt att du inte har fått två brev."** "Vi har ju 2,5 miljoner ärenden per år att hantera"*** "Vårt sätt att arbeta är det bästa." "Nej, det vore orimligt att sluta leverera tjänsten. De absolut flesta skulle nog inte vilja att vi avbröt tjänsten om vi inte fick betalt."**** "Jag noterar dina åsikter här."

Min kontaktperson Peter på PBK Inkasso slutligen ringer upp mig som svar på ett meddelande jag skickat igår. Trevlig, förstående, informativ, tydlig, exemplarisk helt enkelt. Lovar att undersöka hanteringen och att om något fel upptäcks se till att jag kompenseras.

Slutresultat:
Inget ont om PBK Inkasso, det går inte att bli arg på en hund för att den skäller. Det är vad den är byggd för.
Svensk adressändring tycker tydligen inte att deras namn är värt 850 kr. Det tycker inte jag heller. Vad finns det för alternativ? Tyvärr lever vi i en monopoliststat.

* Svensk adressändring ägs till 85% av Posten och 15% av Citymail så Posten talade ju 15% sanning.
** Det är fan inte lustigt Leffe, det är beklämmande.
*** Svensk adressändring har 800 000 ärenden per år, mindre än en tredjedel av vad Leif Andersson påstår. Se till att få ordning på fakta Leffe, det står på er egen webbplats!
**** Fortsätta få tjänsten som om allt vore fint och sedan få en käftsmäll om 850 pix i straffavgift? Skulle inte tro det Leffe. Försök få kontakt med verkligheten.

Till sist - om det vore så, som föreslogs i en kommentator till förra inlägget, att påminnelse och inkasso gått till den gamla adressen vore det ju helfestligt. Då skulle det alltså vara fel på Svensk adressändrings tjänst, inte bara på deras världsbild, betalningsrutiner, kommunikation, telefoner, verklighetsuppfattning...

Inga kommentarer: