25 november 2007

Till bananlådans lov

I mitt hus finns en torkvind. När jag har tvättat i källaren åker jag hiss till vinden och hänger upp den rena tvätten på stållinor. Dagen efter plockar jag ned det mesta medan påslakan kan behöva vändas och torka på avigsidan ytterligare ett dygn. Lyxigt.

På sistone har ett antal personer i huset utnyttjat torkvinden som extra förrådsutrymme. Däribland vi. Idag ägnade jag ett par timmar till att strukturera om det fulla vindsförrådet och lyckades få plats med allt i förrådet och nästan allt från torkvinden. Dessutom är ordningen mycket bättre. Saker som vi inte kommer att använda på länge är svåra att komma åt. Sådant vi kan behöva snart är lättåtkomligt.

Det hade inte varit möjligt utan bananlådan. Perfekt storlek. Gratis. Hållfast. Fukttålig. Skrivbar. Dessutom är de bananlådor man får på Konsum (bara ekologiska bananer, hurra!) något mindre och alltså ännu bättre som byggklotsar.

Hur är det möjligt? Ömsesidig nytta. Konsum blir gärna av med tomma bananlådor som tar utrymme och vi vill slippa köpa kartonger. Dessutom äter svenskarna bananer mest hela tiden så att det alltid finns lådor. Vackert.

Inga kommentarer: